Giddy Up, een nieuw 3-D Print label uit Japan, brengt next-level sneakers naar de toekomst

“Giddy Up!”, een leuze die vroeger door de cowboys uit het westen werd gebruikt ​ om hun paard aan te sporen om sneller te gaan, is de naam van het nieuwe label en het motto van de ontwerpers Mikio Sakabe en Yusuke Hotchi. Met Giddy Up willen ze de kruisbestuiving tussen mode en technologie naar een hogere versnelling duwen. Om zich in pole position te zetten zijn ze een partnership aangegaan met DMM, een Japans e-commerce bedrijf met een hi-tech profiel dat zich vertakt in virtual reality en 3D-printing.

Vandaag de dag zijn mode en technologie geen vreemden voor elkaar, maar er is nood aan een authentieke creatieve visie om de synergie naar het volgende niveau te brengen. Sakabe en Hotchi zijn beiden afgestudeerd aan de prestigieuze Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, in 2011 en 2006, waar ze hun roots in Japanse avant-garde hebben gemixt met de innovatieve aanpak van de Belgische modeschool. Dit verdubbelt hun toekomstgericht perspectief, sinds hun thuisbasis Tokyo een van de plekken ter wereld is waar technologie het meest integraal deel uitmaakt van het dagelijks leven. Sakabe, totnutoe vooral gekend voor zijn speelse en nostalgische ontwerpen, wil vernieuwing brengen op verschillende niveaus:  “Om iets volledig nieuws te creëren, moet mode niet enkel aan nieuwe ontwerpen denken maar ook met nieuwe materialen werken.” De uitdaging is om nieuwe stoffen te gebruiken maar het product ook draagbaar en realistisch te maken. Giddy Up wil een nieuwe verbinding met onze kleding verwezenlijken door technologie maar tegelijkertijd een menselijke touch behouden: de enige weg vooruit voor de mens van morgen.

P​hoto: Daniel Sannwald

Giddy Up’s toekomstgerichte perspectief vindt ook een weerslag in hun designfilosofie: Sakabe en Hotchi delen hun ontwerpen via cloud-technologie met de wereld, zodat ook andere ontwerpers er gebruik van kunnen maken en kunnen verderbouwen op hun werk. Ze geven zichzelf dan ook de bijnaam “the Cloud Brand”.

Giddy Up focust voornamelijk op schoenen, waarbij een gesofisticeerde look van gebreide logo-kousen (die doen denken aan de Japanse tabi sokken) wordt gecombineerd met een speelse pastiche van sneaker elementen, hakken, (platform)zolen en kronkels gemaakt van PA12, een polyamide hars, 3D-geprint door DMM.  Deze ‘dad sneakers’ bezitten een charmant retrofuturistisch element: met oranje en violette knipogen naar zowel de kinderjaren als naar oudere leeftijd, spreekt Giddy Up ons op alle leeftijden aan. Het schoenenuniversum wordt vergezeld van unieke kledingstukken, een kinderlijke doorschijnende wikkeljurk is versierd met een parodie van het Chupa Chups logo, een geborduurde ‘sack dress’ bevat een boeketje bloemen. Hoewel hun ontwerpen speels en fantasierijk zijn, is Giddy Up serieus in hun doel om een Aziatisch modehuis op te richten dat de menselijke conditie wil vooruit brengen door een fusie van mode en technologie. Giddy Up!

Over Sketch

PR & Support for fashion