WWWSHOWWW - ANTWERPSE MODEAFDELING WUIFT 'CLASS OF 2020' UIT OP DYNAMISCH DIGITAAL PLATFORM

De Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen - AP Hogeschool telt af naar een nieuwe formule voor de eindejaarsshow waarmee ze haar academiejaar afsluit: hier komt de toekomstgerichte en online-streaming 'WWWSHOWWW'.

Op zaterdag 27 juni, vanaf 20u zal WWWSHOWWW live en gratis te beleven zijn op een dynamisch digitaal platform, een kruisbestuiving van tech en mode-tradities. Wereldwijde topnamen uit de mode-industrie hebben hun krachten verenigd om samen met de Modeafdeling de 2020-editie even memorabel als grensverleggend te maken voor de 122 Bachelor-studenten en de 9 Masters die afstuderen in tijden van fysieke afstand. Fotograaf/regisseur Willy Vanderperre en stylist/consultant Olivier Rizzo - beiden gevierde Academie-alumni - zorgden voor een verrassend nieuw perspectief en creëerden een conceptuele 'remote' modereeks tijdens de lockdown. Het resultaat: 9 statement-posters, versterkt door het grafisch design van Paul Boudens.

WWWSHOWWW is toegankelijk voor iedereen, klaar om grenzen te verschuiven via innovatief studentenontwerp en de bijhorende presentaties.

GEPIXELLEERDE PERFECTIE

Willy Vanderperre en Olivier Rizzo zijn de eerste vrijgegeven namen van de indrukwekkende reeks professionals uit de modewereld die hun tijd, knowhow en steun gaven aan WWWSHOWWW. De Modeafdeling wilde een alternatieve digitale ruimte creëren en zo tijdens het afstudeermoment in deze onzekere tijden nieuw terrein te verkennen. Willy Vanderperre en Olivier Rizzo herdachten hiervoor helemaal de traditionele mode-shoot voor de creatie van de posters. Via hun persoonlijke relaties met Belgische en internationale topmodellen en hun agentschappen, samen met de casting director, konden ze rekenen op de vrijwillige medewerking van iedereen voor het project.

Om het werk van de 9 Master-studenten in het voetlicht te zetten, cureerde Olivier Rizzo specifieke key pieces uit hun collecties. De looks werden vervolgens gefotografeerd door Willy Vanderperre, die hiervoor via video calls verschillende technieken op afstand gebruikte. Het resultaat is het toppunt van abstracte interpretatie en meester-student-samenwerking. Het bewijs zit in de (im)perfectie van de pixels. Olivier Rizzo legt uit: “De insteek was vooral om creativiteit en jong talent te vieren. De modellen zelf zijn ook sterk verbonden met kunst in hun persoonlijke leven, dus hun eerlijke reactie op de kledij en het overkoepelende concept was dan ook overweldigend positief en triggerde hun eigen fantasie, die wij dan konden vastleggen."

Walter Van Beirendonck, hoofd van de Modeafdeling voegt hieraan toe: "WWWSHOWWW is gestart vanuit het idee om de huidige studenten dezelfde kansen en visibiliteit te geven als hun voorgangers, maar ook om hun werk te vieren. Willy en Olivier waren heel enthousiast om creativiteit te omarmen in deze moeilijke tijden. WWWSHOWWW zal een compleet nieuwe ervaring zijn, maar het is net dat verschil dat het zo spannend en wonderlijk maakt. Het is een volgende stap in de ideeën die we als school reeds aan het ontwikkelen waren, zelfs voor de COVID-19 crisis. Het virus heeft dit proces versneld en digitaal doen evolueren."

IEDEREEN WWWELKOM

Het WWWSHOWWW-platform werd opgebouwd als samenwerking tussen de Antwerpse Modeafdeling en het creatieve bureau Random Studio, dat door de afdeling werd uitgedaagd om een virtuele, hedendaagse omgeving te ontwikkelen waarin de fysieke creaties van de studenten digitaal tot leven konden komen. Random Studio vertaalde de toekomstgerichte visie van de Modeafdeling naar een 360°-verhaal dat door een wereldwijd publiek gesmaakt kan worden. Random stelde de elementen van een klassieke modeshow ter discussie, en gebruikte deze elementen om het potentieel van een nieuwe format voor een show te onderzoeken in de digitale wereld.

Het volledige programma is avondvullend, een catwalk van computer files, en vertegenwoordigt het beste van wereldwijd design-talent (van alle 122 Bachelors en 9 Master studenten) dat de quality stamp van de Antwerpse Modeafdeling mag dragen. Alles staat dus klaar voor een virtueel inspiratiefeest en een vooruitblik op de toekomst van de mode. Iedereen wwwelkom!

WWWSHOWWW - PRAKTISCH

Zaterdag 27 juni, 2020
​20u (CET)
​Tickets of reservatie niet nodig
www.showww.be / #wwwshowww
​Geef je emailadres in op www.showww.be en ontvang een bericht wanneer het platform live gaat.

WWWSHOWWW is een organisatie van de Modeafdeling, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen - AP Hogeschool en wordt ondersteund door Stad Antwerpen & The Woolmark Company in samenwerking met Sudwolle Group.

Over Sketch

PR & Support for fashion